ایالات متحده از واکنش عمومی به رفتار نژادپرستانه دادگاه رتینهاوس نگران است



به گزارش همشهری آنلاین، حکم دادگاه کایل رتینهاوس بار دیگر جامعه آمریکا را دچار تفرقه کرد. پرزیدنت بایدن از مردم خواسته است که مخالفت خود را با این حکم “به صورت مسالمت آمیز” ابراز کنند.

کایل ریتنهاوس، 18 ساله، به پنج اتهام، از جمله دو فقره قتل عمد، محاکمه شد و در انتظار حبس ابد بود. اما وکلای او سعی کردند دو مرد مقتول را تبرئه کنند و آنها را “دیوانه و شورشی” خواندند. وکلای متهم در آخرین دفاعیات خود گفتند که ریتنهاوس قصد کمک به مردم شهر را داشته و در هنگام حمله واکنش تدافعی نشان می دهد.

از سوی دیگر، دادستان ها می خواستند بدانند چرا این نوجوان 17 ساله که در آن زمان 17 سال داشت، دو شب پس از اعتراضات مردمی به وضعیت نامعلومی آمد و وانمود کرد که از افرادی که نمی شناسد حمایت می کند.

تابستان گذشته، بسیاری در کنوشا، ویسکانسین، در اعتراض به رفتار تبعیض آمیز و خشونت آمیز پلیس با آمریکایی های آفریقایی تبار به خیابان ها آمدند. اعتراضات در این شهر پس از آن آغاز شد که پلیس به ضرب گلوله جیکوب بلیک، یک مرد 29 ساله آفریقایی را کشت. بلیک در حالی که به ماشینش تکیه داده بود مورد اصابت هفت گلوله پلیس قرار گرفت.

این اعتراضات در بحبوحه ناآرامی های مدنی گسترده در شهرهای ایالات متحده پس از قتل جورج فلوید، مرد سیاه پوست غیرمسلح که سه ماه قبل از اعتراضات کنوشا توسط یک افسر پلیس سفیدپوست در مینیاپولیس کشته شد، آغاز شد.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، در واکنش به اعتراضات، نیروهای گارد ملی را به کونوشا فرستاد و به خود شهر سفر کرد. این پرونده بحث های گسترده و تلخی را در سراسر ایالات متحده در مورد نژادپرستی و خشونت با سلاح گرم به راه انداخت و چندین گروه حقوق مدنی و عدالت نژادی آن را مضحک خواندند.

محاکمه رتینهاوس نیاز فوری به اصلاح پلیس و سیستم عدالت کیفری را برجسته می کند. شادی علی، مدیر اجرایی اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا (ACLU) در ویسکانسین، در بیانیه ای گفت: «این سیستم خراب است و نیاز مبرمی به تعمیر دارد.

NAACP، گروهی که از عدالت نژادی حمایت می کند، گفت: “این یک حکم احمقانه است و نمی تواند عدالت را به نمایندگی از کسانی که در اعتراض مسالمت آمیز علیه خشونت پلیس جان خود را از دست داده اند اجرا کند.” یک گروه سیاهپوست در کنگره، گروهی از قانونگذاران سیاهپوست فدرال، می‌گویند: «این خلاف وجدان است که قوه قضاییه ما اجازه دهد یک فرد خودسر و مسلح … آزاد شود.

جان هندرن، خبرنگار الجزیره در گزارشی خارج از دادگاه گفت: «نگرانی‌های زیادی درباره ناآرامی‌های احتمالی پس از تصمیم هیئت منصفه وجود دارد».