از این نوامبر تا آن نوامبر …



همشهری- محسن مهدیان;

نوامبر 1400:
10 روز است که کشاورزان اصفهانی در بستر خشک زاینده رود تجمع اعتراضی برگزار می کنند. محفل شریفی که هر روز صبح با سرود ملی و نوای قرآن آغاز می شود. محل تجمع با کشاورزان مجرب و ریش سفید پوشیده شده است. مردم هم دلسوز معترضان هستند و یکصدا خواهان آب هستند. این یک ادعای بحق است که انباشت یک دهه بی پروا در مدیریت مصرف آب و البته سهم قابل توجه تغییرات اقلیمی است. برخی از اهالی اصفهان با در دست داشتن پلاکاردهایی به حقوق شرعی و قانونی کشاورزان دست زدند و فریاد زدند. در تعدادی از این پلاکاردها تاکید شده است که صف کشاورزان از اغتشاشگران و ضدانقلاب جداست. برخی پدران و مادران شهدا هستند که با عکس فرزندشان بر سینه توسط عکاسان شکار می شوند.

دست ضدانقلاب تا امروز خالی است و از این بلوغ اعتراضی نشده است. از ابتدای آبان ماه با تروریست های هکر و سپس برگزاری دادگاه نمایشی از آبان ماه سال 98 تلاش کردند تاریخ تلخ و تاریکی را در ذهن مردم بسازند اما زنده رود آب پاکی بر فریبکاری ها و ترفندها ریخت. این افراد همان افراد آبان 1377 هستند.

آبان ۱۳۹۸:
دولت به طرز تکان دهنده ای قیمت بنزین را افزایش داد. طبیعی بود که مردم از این تصمیم یک شبه عصبانی شوند. اعتراض اول برای وکیل آباد مشهد است. هزاران نفر در خیابان جمع شدند. مردم از این تصمیم نگران و عصبانی بودند. شعارها پس از مدت کوتاهی تند و کنایه آمیز می شود. عده ای شعارهای تخریبی می دهند. با این حال ناجا در میان معترضان حضور دارد و برای حفاظت از تجمع، نظاره گر اعتراضات است.

اما چرا این مسیر ادامه پیدا نکرد؟ دقیقاً کجای رفتار ناجا در آبان 98 تغییر کرد؟

پاسخ ساده است. ناجا از جایی وارد شد که اعتراض مردمی را به صحنه خونریزی و ترور تبدیل کردند. اولین کشته در آبان ماه زمانی بود که تروریست ها به قصد منفجر کردن انبار نفت سیرجان نزدیک شدند.

حداقل 15 هزار میلیارد تومان میزان خسارت مستقیم و غیرمستقیم آن روزها از سوی تروریست ها به مردم و بیت المال است. فقط فروشگاه رفاه اعلام کرد 700 میلیارد تومان ضرر کرده است. ناجا 24 خمپاره در دربند تهران کشف کرد. آنها 59 پمپ بنزین، 256 بانک و 23 پایگاه بسیج و بیش از 700 خودروی عمومی را به آتش کشیدند.

از این نوامبر تا آن نوامبر …

حقیقت اعتراضات آبان 98 را باید زنده با روایت آبان 1400 خواند، اعتراض بنزین آن روز همان اعتراض آب امروز است. با این تفاوت که سربازان تروریست حیله گر و خیانتکار اعتراضات آبان 98 را به جنگ خیابانی تبدیل کردند و نگذاشتند صدای مردم در برابر تصمیم تکان دهنده و بی تدبیر حکومت شنیده شود.

شاید جوان ترها آنها را به خاطر نداشته باشند، اما این صحنه ها عجیب نیستند. در اوایل انقلاب عده ای علیه حجاب در این کشور راهپیمایی کردند و علیه اسلام شعار دادند. کیهان نوشت که سپاه پاسداران با مراقبت از راهپیمایی اجازه نداد مخالفان در معرض دید معترضان قرار گیرند.

مردم حق اعتراض دارند و مشروعیت این حق نشات گرفته از هویت جمهوری اسلامی است. تفاوت بین اعتراض مردمی و شورش اوباش واضح است. هیچ کشوری برای امنیت مردمش شوخی و قمار نمی کند. این یک جنگ خیابانی بود و ما امنیت ده ها شهید را تامین کردیم. اما گاردین، یو‌اس‌ای تودی، واشنگتن پست، رادیو و رادیو ملی ایالات متحده و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کردند که تظاهرات سال گذشته آمریکا کاملاً مسالمت‌آمیز بود و طی یک هفته 10 نفر دیگر کشته شدند.